Geld moet rollen, je kunt het niet meenemen

“Geld moet rollen, je kunt het niet meenemen.”

“Ach ja, doe die maar. Geld moet rollen, je kunt het tenslotte niet meenemen”, was het argument van de vrouw die een paar – in haar ogen – prachtige gouden oorbellen kocht. Ik stond achter haar. Te wachten op mijn beurt om slechts een nieuwe batterij in mijn horloge te laten zetten. Ik stond enigszins moeite te doen om niet op haar motivatie om de oorbellen aan te schaffen in te gaan. 

Het argument ‘geld moet rollen, je kunt het niet meenemen’.

Want wat is dat nu voor motivatie? Ik vraag het me serieus af. Geld moet rollen. Want…? Je kunt het niet meenemen. Is dat de reden dat geld moet rollen? En dan voornamelijk je portemonnee uit? Net als die oorbellen kun je je geld of je huis en zelfs je nabestaanden niet meenemen naar een eventueel hiernamaals.

 

Is het niet gewoon een aanname? Een geïndoctrineerd gegeven? Hoeveel volwassenen hebben geen problemen met het vragen van hulp of om – bijvoorbeeld op de werkvloer – te vragen waar men aan toe is door het ‘onschuldige’ kinderen die vragen worden overgeslagen. Hoeveel volwassenen zijn als de dood dat ze een fout maken omdat men als kind op school gestraft werd met een onvoldoende voor een toets? Hoeveel volwassenen weten niet beter dan dat je moet werken voor geld? “Wees blij dat je werk hebt.” Wel eens gehoord? Vast wel. Moet het niet zo dat men zegt “wees blij dat je een inkomen hebt”? Zo is het in mijn ogen ook gewoon een aanname dat geld moet rollen. Of  ook zo’n leuke; geld maakt niet gelukkig. Natuurlijk zegt de overheid dat men geld moet uitgeven, want dat is goed voor de economie. Ze ‘vergeten’ echter te vermelden voor wiens economie dat goed is. Niet voor jouw eigen economie in ieder geval.

‘Geld moet rollen’ versus ‘geld moet werken’.

Persoonlijk heb ik mijzelf ooit eens de vraag gesteld; moet ik het advies van falende mensen ter harte nemen of juist die van succesvolle mensen? Ik denk van beide. Als een gefaald persoon zegt “daar moet je niet aan beginnen, dat is niets”, dan vraag ik naar zijn of haar ervaring en argument. Dat is hetgeen waar ik van leer. Niet van hetgeen er in eerste instantie wordt gezegd. Vragen stellen. Ik heb veel meer aan een uitspraak van een ‘self made millionaire’ als Robert Kiyosaki:  “Rich people buy luxuries last, while the poor and middle-class tend to buy luxuries first”, dan aan de uitspraak van een ‘op zijn pensioen wachtende’ die zegt: “geld moet rollen, je kunt het niet meenemen”.

 

De truc zit ‘m er namelijk in dat geld wel degelijk moet rollen, maar niet je portemonnee uit. Als je wilt dat het je portemonnee inrolt, moet je het voor jou aan het werk zetten. En net als een tol moet je het laten draaien, je moet het aan het werk houden. Niets komt vanzelf. Juist als je aan het geïndoctrineerde ‘gegeven’ wilt ontsnappen dat je tot je pensioengerechtigde leeftijd ‘moet’ werken.

 

Bedankt voor de interesse om dit bericht te lezen. Ik lees graag je reactie hieronder.

2 gedachten over “Geld moet rollen, je kunt het niet meenemen

  1. Pingback: En ineens ben je kwetsbaar | PatrickBijkerk.nl

  2. Pingback: Wordt jouw kind arm of rijk? 15 ‘armen gewoonten’ die ouders hun kinderen leren. | PatrickBijkerk.nl

Geef een reactie

