En ineens ben je kwetsbaar

En ineens ben je kwetsbaar…

Kwetsbare groepen zoals ouderen, lager opgeleiden, mensen die moeite hebben om financieel rond te komen en mensen met een laag inkomen, betalen het liefst in contant geld om hun uitgaven onder controle te houden. Zo stond gisteren te lezen in een artikel op Nu.nl

Ik krabde toch wel even achter mijn oren. Zeker na het lezen van de volgende alinea: “Gemiddeld genomen vinden de meesten het makkelijker om hun inkomsten en uitgaven te monitoren met behulp van een pinpas. Ook geven pinbetalingen beter inzicht in wat er is gekocht.” Hoe maakt een pinpas dit makkelijker…? Het geeft wel makkelijker uit, maar monitoren…?

Juist niet kwetsbaar door juist met contant geld te werken.

Juist doordat ik mijzelf wil behoeden voor onzinaankopen (of de bekende ‘maand overhouden aan het eind van mijn geld’), vind ik het prettig om met contant geld te werken; de ouderwetse huishoudpot. Ik ben namelijk van mening dat het gevaar van een pinpas is dat je niet aan dat ding kan zien dat je saldo opraakt. En ik heb juist niet het gevoel dat ik door met contanten te werken kwetsbaar ben. En ik heb hierdoor zéker geen moeite met rondkomen.

Juist wel kwetsbaar als je uitsluitend met je pinpas werkt.

Ik snap DNB (De Nederlandsche Bank) wel. Niets geeft ‘de instanties’ zoveel macht als voor 100% te weten waar ‘de burgerij’ zijn geld aan uitgeeft. Of waar je het geld laat. Als je bijvoorbeeld je spaargeld in een oude sok stopt, is dat makkelijker te verzwijgen bij je belastingaangifte, dan dat het op je spaarrekening staat. Sterker nog; dat is niet de verzwijgen want de banken geven jouw saldi door aan de belastingdienst. Ik vind dus dat je juist kwetsbaar bent als je géén cash hebt.

Mijn tip; kijk naar hoe deze kwetsbare groeperingen het doen, en kopieer dat. Het kan je zomaar behoeden van het kwetsbaar worden

Bedankt voor de interesse om dit bericht te lezen. Ik lees graag je reactie hieronder.

Geef een reactie

