Een plan dat de wereld op zijn kop gaat zetten. Deel 2

Deel 2 van ‘Een plan dat de wereld op zijn kop gaat zetten’.

Herinnert iedereen die mijn blog volgt en leest het bericht ‘Een plan dat de wereld op zijn kop gaat zetten’ nog? Ja? Mooi! Ik vertel er graag meer over in dit artikel. Mocht je het voorgaande bericht echter nog niet hebben gelezen dan moet je dat echt eerst doen. En bekijk ook zeker het filmpje!

Het moge duidelijk zijn dat de banken veruit de meeste winst opstrijken van jouw betaal- of spaarrekening. Voor het gemak geef ik een voorbeeld. Stel dat je 1000,- op je spaarrekening hebt staan. Jouw bank mag dit tot negen keer toe uitlenen! Je buurman heeft een nieuwe koelkast nodig, ik noem maar even wat. Hij heeft dezelfde bank als jij maar hij heeft geen 1000,- voor een nieuwe koelkast. Hij leent bij de bank. Dat kan makkelijk uit die negen keer duizend van jou. Waar jij slecht 1,33% rente krijgt op jouw spaargeld (tegenover 2%+ inflatie…), betaalt jouw buurman vele malen meer aan rente over zijn geleende geld, geld dat eigenlijk niet bestaat… De buurman koopt de koelkast en het geld is nu van de winkelier. Die brengt zijn geld naar een andere bank. Die het op zijn beurt weer tot negen keer toe uit gaat lenen. En zo verder. Logisch dat de top allerlei bonussen opstrijkt en het volk het vertrouwen verliest

Hét plan dat de wereld op zijn kop gaat zetten.

Laten we het eens anders aan gaan pakken. Met elkaar. En voor elkaar. Laten we een financiële community opzetten waarin ‘rood staan’ niet bestaat – we werken enkel met positief geld – en waarin de winsten worden verdeeld onder de rekeninghouders. Dat is toch eerlijk? Zo hoort het toch te zijn?!

Zoals uit het voorgaand bericht blijkt ben ik echt wild van dit plan dat de financiële wereld op zijn kop gaat zetten. Zowel in het bankwezen als in (en vooral in!) persoonlijke sferen!

Nee, het nog steeds niet toegestaan de naam en plein public te noemen. En dat wil ik maar al te graag! Echter, ik begrijp de wens en de beweegredenen van de initiatiefnemers, immers; de ‘big bang’  bij de introductie moet zo groot mogelijk blijven!

Doe je mee om je eigen en de gehele financiële wereld op zijn kop te zetten?

 

Wat ik inmiddels wél aan kan bieden is het volgende; als je interesse hebt om als één van de eerste ter wereld (ja, het gaat wereldwijd!) deel te nemen aan dit initiatief, dan mag je mij een e-mail sturen. Meld daarin je motivatie en je telefoonnummer (eventueel de tijden waarop je het best bereikbaar bent). Ik zal mijn best doen om nog dezelfde dag contact met je op te nemen. Kennen we elkaar al privé, stuur dan ook een bericht, eventueel via andere kanalen. Je weet me te vinden.🙂

…_

Bedankt voor je tijd en aandacht om dit bericht te lezen. Ik hoor graag je reactie.

Een gedachte over “Een plan dat de wereld op zijn kop gaat zetten. Deel 2

  1. Pingback: The Sharing Society | PatrickBijkerk.nl

Geef een reactie

