Cocooning

Cocooning, kent u die uitdrukking? De term kwam ineens weer bovendrijven in één van mijn mijmeringen op Facebook. Ja, ook daar spui ik mijn gedachten. Cocooning. Lekker in je eigen coconnetje. Afgesloten van de grote boze wereld. ik wil het vandaag eens hebben over waarom het naar mijn idee niet werkt.

Wat is cocooning eigenlijk?

Volgens wikipedia is cocooning een trend waarin de thuishaven de basis is. Van alles. Een veilige plek waar de muren en de eventuele tuin de grens zijn. Thuis werken en online winkelen horen er (uiteraard) ook bij. Verder impliceert het daadwerkelijk terugtrekking uit de samenleving en minder sociaal contact.

Cocooning, een term voor een stadium, niet voor een vorm van ‘zijn’.

We weten allemaal dat een rups in zijn cocon een vlinder wordt, toch? Hoe komt het dat zoveel mensen zoveel moeite doen om in de cocon te geraken – door middel van opgroeien, opvoeding en scholing – en vervolgens niet verder doorgroeien? Is cocooning een ander woord voor comfort zone?

Laten we cocooning wat breder trekken.

In mijn optiek lijkt het er inderdaad op dat de cocon of cocooning synoniem is (geworden) voor de comfort zone. Natuurlijk komt iedereen wel eens buiten. Natuurlijk heeft iedereen sociaal contact. Maar wel binnen de perken. Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. “Zo heb ik het nooit bekeken”, dus raar en buiten mijn comfort zone. Leeuwen en beren op de weg. “Laat mij maar lekker zweten in mijn coconnetje. Zo ben ik opgegroeid, zo lukt het prima.”

  

Vreemd toch dat een mens, naar men zegt de meest intelligente levensvorm op aarde, zichzelf zo weet terug te ‘praten’ in een cocon? Is dat omdat een handjevol mensen bezig is met het verbeteren of veranderen van de wereld en en dan het mom “dan hoef ik het niet te doen” geldt? “Laat mij lekker in mijn coconnetje met m’n Farmville, Candy Crush, Utopia en GTST.”
‘Je leeft maar een keer’ (YOLO) is misschien waar. Weet wel dat de boom die je nu plant schaduw geeft aan komende generaties. Of appels. En hoeveel appels er van die boom komen weet niemand, laat staan hoeveel appelbomen…

Cocooning; van rups naar vlinder

Zoals eerder gezegd is cocooning niet blijvend. We zitten er al langer dan een kwart eeuw in, maar we moeten verder. Gedijen. En iedereen (daar ben ik heilig van overtuigd) heeft ideeën. Ideeën die de wereld beter maken. Of in ieder geval minder slecht.

“Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

Lees het boek ‘Kun je een rups leren vliegen’ van Jan Bommerez en Kees van Zijtveld. Lees ook ‘Start with why’ van Simon Sinek. En last but not least, ik heb ‘m eerder genoemd; lees ook Who moved my cheese van Dr. Spencer Johnson.  Of bekijk deze tekenfilm;

Cocooning is niet de oplossing, veranderen wel.

Cocooning staat voor mij gelijk aan stilstand. Lekker in je cocon doordobberen tot dat Magere Hein je komt halen. Wil je echter een beter leven, voor jezelf of voor je nazaten, dan moet je uit je stoel komen. Uit je cocon. Want inderdaad; diegene die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, zijn diegene die dat doen. Doen!

Wederom bedankt voor je tijd en aandacht om dit bericht te lezen. Ik zie graag je reactie. Delen van dit bericht via Social Media zou natuurlijk helemaal super zijn. Bedankt daarvoor alvast.

Wellicht ook interessant om te lezen:
Wordt jouw kind arm of rijk?
Oude en nieuwe schoenen.

Geef een reactie

